sunnuntai 28. maaliskuuta 2010

Millainen minä olen...

1. Matkustaessani

Ennen matkalle lähtöä huolehdin kaikesta. Etsin suomi24:n keskustelupalstalta vinkkejä esim. matkakohteen julkisesta liikenteestä, hyvistä kaupoista ja kahviloista. Lainailen kirjastosta kaupunkioppaita, ja pyörittelen käytännönjärjestelyitä päässäni. Kirjaan "to do"-listoja innoissani, mutta stressaan hölmöistä jutuista. Risteilymme tulee ajankohtaiseksi muutaman viikon kuluttua, mutta ahdistun jo nyt esim. siitä, kannattaako minun vaihtaa rahaa jo Suomessa, millä pääsemme terminaaliin, kuinka osaamme kulkea metrolla, tai Tukholman kaduilla...

Reissussa minä rentoudun. En välitä kalliista hotelleista, en hienoista ravintolaillallisista, enkä todellakaan halua löytää itseäni tuhansien muiden turistien tavoin kaupungin suurimmilta nähtävyyksiltä. Yritän nukkua reissussa mahdollisimman vähän, sillä muutaman päivän lomilla tuntuu tyhmältä tuhlata aikaa sängyn pohjalla. Herään aikaisin, peseydyn ja olen taas valmiina seikkailuihin. En välitä massaturismista, vaan haluan kulkea omia teitäni vieraassa kulttuurissa, ja löytää itseni paikallisten parista.

Lyhyet lomat eivät niinkään ole kivoja, vaan haluan lähteä ulkomaille pidemmäksi aikaa. Kuukaudeksi, kolmeksi... Ehkä puoleksi vuodeksi. Haluaisin suunnata kaukoitään reppu selässäni, katkaista vuokrasopimukseni, ja irroittautua hetkeksi asioista, jotka nyt ovat minulle itsestäänselvyyksiä. Sain tutor-opettajaltani kovasti kannustusta erääseen matkasuunnitelmaani, joka toivottavasti toteutuu vuoden 2011 kesällä.

2. Kotona

Oma itseni! Laittautumaton ja nuhruinen. Arkena vaihdan päivävaatteet kotirytkyihin lennosta jo eteisessä kotiin palatessani, vapaapäivinä en vilkaisekaan farkkuihin päin. Pukeudun yleensä äidin vanhoihin L-koon yöhousuihin ja kulahtaneeseen t-paitaan, tai yltä päältä kissankarvoissa oleviin kollareihin.

Touhuan kaikenlaista. Rakastan ruoanlaittoa, askartelua, käsitöitä ja lukemista. Ison osan ajastani käytän netissä istumiseen. Kommunikoin Jonin kanssa arki-iltoina aika vähän, sillä yleensä olen koulun jälkeen liian kiukkuinen ja väsynyt siihen, että pystyisin muodostamaan ajatuksistani lauseita.

3. Rakastuneena

Jonin sanojen mukaan kamala ja läheisyydenkaipuinen.

4. Romanttisena

En tykkää yltiöromantiikasta. Meidän suhteessamme romantiikka näkyy arjen pienissä asiossa. Tykkään ilahduttaa Jonia laittamalla kunnollisen aamupalan, keittämällä tuoretta kahvia, ostamalla jotain pientä käydessäni kaupungilla (sen jälkeen, kun olen ostanut itse jonkin heräteostoksen, josta poden huonoa omaatuntoa) tai tekemällä jotain mukavaa yhdessä.

5. Huonoimmillani

Vihaisena olen pahimmillani - itsekäs, oikukas ja kurja. Huonoina päivinäni olen Jonia kohtaan aika ilkeä. Yritän jyrätä Jonin ylitse joko huutamalla, tai olemalla täysin välinpitämätön. Onneksi tiedostan tämän asian, ja voin yrittää muuttua.

6. Potiessani huonoa omatuntoa

Yritän hyvittaa hirviömäisen käyttäytymiseni olemalla tosi mukava. Poden huonoa omatuntoa aika harvoin, sillä elämme Jonin kanssa suvantovaihetta. Muille läheisilleni, tai ystävilleni en ainakaan tarkoituksellisesti tee asioita, joista pitäisi tuntea huonoa omatuntoa.

2 kommenttia:

Karhu kirjoitti...

Samaistun. :D

Kurkkaahan blogiini, siellä sulle asiaa. ♥

humu kirjoitti...

Hiihihii, yllätys oli tosi kiva!